مدیریت تعارض در سازمان‌های رسانه‌ای: بررسی کتابخانه‌های عمومی در مناطق سنّی مذهب بلوچستان ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زابل

چکیده

هدف: پژوهش حاضر به رابطه بین مدیریت تعارض با اخلاق حرفه‌ای و سواد رسانه‌ای درکتابخانه‌های عمومی مناطق اهل‌سنّت بلوچستان ایران می‌پردازد.
روش: پژوهش از نوع کاربردی و رویکرد آن آمیخته اکتشافی است.جامعه پژوهش دربخش کیفی؛منشور اخلاق‌حرفه‌ای نهادکتابخانه‌های‌عمومی کشور بود که با روش تحلیل‌محتوا و با استفاده از نرم‌افزار تحلیل داده‌های کیفی مکس‌کیودی‌ای و ایکس‌مایند کدگذاری و تحلیل شد.جامعه پژوهش در بخش کمی؛کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان‌سیستان وبلوچستان به تعداد80 نفر بودندکه پس از برآورد واریانس،با روش نمونه‌گیری تصادفی66نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و با دو پرسشنامه استانداردموردمطالعه قرار گرفتند.تجزیه‌وتحلیل استنباطی داده‌ها در بخش کمی باروش توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدل‌یابی‌معادلات‌ساختاری انجام شد.
یافته‌ها:میان متغیرهای پژوهش رابطه مثبت ومعناداری وجود داشت و سوادرسانه‌ای و اخلاق‌حرفه‌ای، بر کاربست راهبردهای مدیریت‌تعارض اثرمستقیم داشتند.تسلط به مهارت‌های سوادرسانه‌ای و توجه به مؤلفه‌های منشوراخلاق‌حرفه‌ای و عمل به ضوابط آن ازسوى کتابداران تأثیر مستقیم بر عملکردشان درتوسعه مدیریت ‌تعارض درکتابخانه‌هادارد.
نتیجه‌گیری:توجه به راهبردهای اخلاق‌حرفه‌ای و مهارت‌های سوادرسانه‌ای در برنامه‌های مدیریتی سازمان‌های رسانه‌ای می‌تواند زمینه را برای ترویج و ارتقا کاربست راهبردهای مدیریت ‌تعارض فراهم آورده و کارکنان را در اتخاذ روش‌های ارتباطی مناسب و ارائه خدمات مطلوب‌تر یاری رساند.از مهمترین ره‌آوردهای این توجه نوآوری، تحول سازنده و نیل به اهداف مدیریتی سازمان است.