مقایسه عوامل جامعه‌شناختی گرایش جوانان به پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی: بررسی ایتا و تلگرام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشگاه ادیان و مذاهب قم، ایران (نویسنده مسئول)

2 دانش آموخته دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

3 استادیار دانشکده مدیریت رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب، جمهوری اسلامی ایران.

چکیده

هدف از این پژوهش، مقایسه عوامل جامعه شناختی گرایش جوانان به پیام رسان‌های داخلی و خارجی مورد مطالعه پیام رسان‌های ایتا و تلگرام می باشد. مطالعه حاضر از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر نیز شامل تمامی جوانان 15 تا 29 سال ساکن استان قم می باشند. تعداد نمونه نیز بر اساس جدول کرجسی و مورگان 384 نفر انتخاب گردید. در این پژوهش از پرسشنامه‌ محقق ساخته استفاده و شیوه نمونه گیری روش هدفمند است. اعتبار ابزار به وسلیه روش اعتبار محتوایی مورد تایید قرار گرفت و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. در بخش آمار استنباطی پژوهش حاضر از آزمون‌های تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون تی دو نمونه مستقل استفاده گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد بین اعتماد اجتماعی، آزادی‌های اجتماعی، جنسیت، تحصیلات، سادگی و سهولت در استفاده، انزوای اجتماعی و میزان استفاده بین دو گروه کاربران ایتا و تلگرام تفاوت وجود دارد؛ اما پایگاه اقتصادی-اجتماعی و شغل در بین دو گروه تفاوت معناداری نداشت. همچنین میزان تاثیر پیام رسان‌های داخلی(ایتا) و خارجی(تلگرام) بر متغیر اعتماد اجتماعی معادل 016/0 ، بر متغیر آزادی اجتماعی معادل 017/0 ، بر متغیر سادگی و سهولت 014/0 و بر متغیر انزوای اجتماعی برابر با 019/0 به دست آمد.

کلیدواژه‌ها