طراحی راهبردهای وجهه جمهوری اسلامی در ارتباطات میان‌فرهنگی بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی

2 استاد دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)

چکیده

با توجه به گسترش روزافزون فناوری های ارتباطی و شکل گیری مناسبات ارتباطی جدید، مسئله فرهنگ ها و ارتباطات میان فرهنگی نیز برجسته می شوند. یکی از اصلی ترین عناصر در ارتباطات میان فرهنگی مسئله وجهه است. وجهه اولین و مهم ترین گام در برقراری چنین مناسباتی است و توجه به آن مقدمه ای بر ورود به کلیت بحث ارتباطات میان فرهنگی خواهد بود. به همین دلیل جمهوری اسلامی نیز به دلیل مختصات خاص انقلاب اسلامی، در ارتباطات میان فرهنگی خود با مسئله وجهه مواجه است که با توجه به دغدغه های جهانی آن اهمیت دوچندانی دارد. در این میان، متن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اصلی ترین سندی است که حرکت جمهوری اسلامی در سال های آتی را تبیین می کند. به همین ترتیب عملیات وجهه سازی جمهوری اسلامی در ارتباطات میان فرهنگی نیز بر پایه اشارات و کلیت این متن خواهد بود.
در این مقاله، سعی شده تا با استفاده از نظریات ارائه شده در حوزه های مختلف خصوصا نظریاتی که ذیل حوزه ارتباطات میان فرهنگی با تمرکز بر هویت و وجهه سازی طرح شده اند، و همچنین با اتخاذ روش تحلیل مضمونی به بررسی این بیانیه پرداخته شود.
لزوم توجه به سطوح مختلفی از رفتار دولت ها با جمهوری اسلامی و اندیشه انقلاب اسلامی و توجه به مختصات خاص فرهنگ های مختلف و اتخاذ موضعی متناسب با جهت گیری های کلی آنان از جمله یافته هایی است که در این مقاله استخراج شده اند.