بازنمایی ارتش در سینمای ترکیه؛ تحلیل محتوایی فیلم «داغ 2»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه ارتباطات و رسانه،دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق ع،تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق ع

چکیده

امروزه و با اهمیت یافتن رسانه‌ها، کشورهای مختلف می‌کوشند تا مبتنی بر دانش ارتباطات جمعی و با فرایند بازنمایی، وجهه‌ای مثبت از خویش در ذهن و قلب مردم کشورشان و سایر کشورها بسازند. یکی از مفاهیم به شدت مهم در این قلمرو، قدرت و اقتدار است که پیوند تنگاتنگی با کنشگران این عرصه یعنی ارتش دارد. تلاش‌های پیچیده کشورها برای حداکثرسازی منفعت خویش در عرصه سیاست‌های داخلی و خارجی که منوط به وجود بیشینه‌ای از امنیت و اقتدار نیروهای مسلح است، لذا از طریق به کارگیری هوشمندانه از رسانه‌ها و بازنمایی هنرمندانه محقق می‌شود. این پژوهش در صدد است تا با استفاده از روش تحلیل نشانه شناختی سطوح سه گانه جان فیسک بر یکی از فیلم‌های سینمای مهم و مورد اقبال ترکیه ای با نام داغ2 تمرکز کند و به چگونگی بازنمایی ارتش ترکیه بپردازد. یافته‌ها نشان می‌دهد که 5 محور مورد اصلی بازنمایی شده شامل رویکرد نوعثمانی، ملی-گرایی، برخورد انسانی در مواجهه با شهروندان غیر ترکیه‌‌ای، استفاده از نمادهای دینی، و توانمندی و اقتدار ارتش ترکیه مورد توجه بوده و توانسته است، تلفیقی هوشمندانه از سیاست اعلامی و اعمالی ترکیه در منطقه و در راستای اقناع افکار عمومی را در پی داشته باشد.