سیاست‌گذاری خبری خبرگزاری ایسکانیوز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، دانشکدۀ رسانه، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران

2 استادیار گروه ارتباطات، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران

10.22034/mcr.2024.393956.1032

چکیده

زمانی که رسانه خبری به‌ویژه در زمان‌هاى بحرانی بد عمل می‌کند، افکار عمومی به سمت رسانه‌هاى دیگر سمت‌وسو پیدا می‌کند. بررسی‌هاى انجام‌شده توسط پژوهشگر و همچنین گفتگو با پژوهشگران رسانه‌اى نشان از آن است که فرایند سیاست‌گذارى خبرى در خبرگزاری ایسکانیوز در مدتی که به وجود آمده است، از الگوی معینی پیروى نکرده است و در مقاطع مختلف بنا به ضرورت و سلیقه‌های فردی مدیران و سیاست‌گذاران اصلی به شکل‌های گوناگون انجام شده است؛ بنابراین نمی‌توان براى آن ساختار معینی از سیاست‌گذارى را لحاظ کرد.
از طرفی امروزه که دسترسی به اخبار بسیار آسان شده است و اطلاعات در سراسر جهان به‌سرعت منتقل می‌شود، سیاست‌گذاری خبری به خبرگزاری‌ها کمک می‌کند تا میان اطلاعات غرق‌شده و در جامعه نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند. خبرگزاری‌ها با تعیین سیاست‌گذاری خبری متعادل و دقیق، می‌توانند پوشش خبری را به گونه‌ای حرفه‌ای و مستند ارائه دهند و به جامعه خدمت کنند.
این ضرورت و اهمیت بالای این مهم و همچنین نبود الگوى متناسب با این خبرگزاری و از طرفی کمبود‌هایی که در رابطه با سیاست‌هاى خبرى کلان در خبرگزاری ایسکانیوز از ابتدای پیدایش‌اش به آشکاری دیده می‌شود، این پژوهش به ارائۀ مدل سیاست‌گذارى خبرى در خبرگزاری ایسکانیوز می‌پردازد.
داده‌های پژوهشی از طریق گفتگو با مسئولین این خبرگزاری و آگاهان کلیدی جمع‌آوری شده است و بر اساس نظریه‌ها و مدل‌هایی از جمله کاشت، برجسته‌سازی، مارپیچ سکوت، دروازه‌بانی و ... تجزیه و تحلیل شده‌اند.
این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش شبکه مضامین از روش‌های تحلیل مضمون، به شش مضمون فراگیر رسیده است که عبارت‌اند از: سیاست‌گذاری کلان و جزئی توأم با نگاه تخصصی و تعهدمدارانه، باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران بستری برای تربیت نیرو و شبکه‌سازی، تقویت و ارتقای تکینک‌های درونی و ارتباطات بیرونی، تنظیم روابط مبتنی بر افزایش کارایی و استفادۀ حداکثری از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی، تقویت و ارتقای نیروی انسانی و نگاه صحیح به جایگاه و کارکرد خبرگزاری.

کلیدواژه‌ها


قرآن کریم
آزاد ارمکی، تقی (1389ش)؛ «زندگی روزمره و کافی‌شاپ»؛ در: مطالعات فرهنگی مصرف فرهنگی و زندگی روزمره در ایران؛ به اهتمام عباس کاظمی؛ تهران: جهاد دانشگاهی واحد تهران.
اوسولیوان، تام، جان هارتلی، جان فیسک و دانی ساندرز (1385 ش)؛ مفاهیم کلیدی ارتباطات؛ ترجمه: میرحسن رئیس‌زاده؛ تهران: فصل نو.
استوری، جان (1386 ش)؛ مطالعات فرهنگی دربارۀ فرهنگ عامه؛ ترجمه: حسین پاینده؛ تهران: آگه.
اباذری، یوسف و دیگران (1389 ش)؛ «احساس ناامنی در تجربه زنان در زندگی روزمره»؛ پژوهش زنان، دوره 6، ش 1.
بدیعی، نعیم (1369 ش)؛ «معیارهای گزینش خبر: کدام خبر، چرا؟»؛ فصلنامه رسانه، سال اول، ش 1.
بروجردی علوی، مهدخت (1380 ش)؛ «دروزاه‌بانی خبر چیست و دروازه‌بانان کیستند؟»؛ در: روزنامه‌نگاری حرفه‌ای (مجموعه مقالات)؛ تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.
بنت، اندی (1386 ش)؛ فرهنگ و زندگی روزمره؛ ترجمه: لیلا جوافشانی و حسن چاووشیان؛ تهران: اختران.
پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت العظمی سید علی خامنه‌ای (مدظله العالی)؛ در:
https://farsi.khamenei.ir.
پایگاه شخصی حسن خجسته باقرزاده؛ در:
http://www.khojasteh.ir.
خبرگزاری ایسکانیوز:
https://www.iscanews.ir.
خجسته باقر‌زاده، حسن (1393 ش)؛ مدیریت رسانه؛ چ اول، تهران: تیسا.
زمانی، هادی (1385 ش)؛ کلید رسانه‌ها؛ چ اول، اصفهان: شهید فهمیده.
زیتلین، ایروینگ. م (1394 ش)؛ «جهان بین‌الاذهانی زندگی روزمره»؛ ترجمۀ مریم ساجدی؛ فصلنامه فرهنگ، ش 18.
سورین، ورنر جوزف و جیمز تانکارد (1381 ش)؛ نظریه‌های ارتباطات؛ تهران: دانشگاه تهران.
علیزاده، عبدالرحمان و محمد فتحی‌نیا (1384 ش)؛ «بررسی رابطه بین میزان استفاده از رسانه‌ها و طرز فکر مخاطبان در زمینه‌های مختلف»؛ گزارش طرح پژوهشی؛ تهران: مرکز تحقیقات صداوسیما.
لمبو، ران (1388 ش)؛ تأملی در تلویزیون؛ ترجمۀ حسین پورقاسمیان؛ تهران: دانشکده صداوسیما.
لیندلف، تامس آر. و برایان سی تیلور (1388 ش)؛ روش‌های تحقیق کیفی در علوم ارتباطات؛ ترجمۀ: عبدالله گیویان؛ تهران: همشهری.
مهدی‌زاده، سیدمحمد (1382 ش)؛ نظریه‌های رسانه: اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی؛ تهران: همشهری.
معین، محمد (1362 ش)؛ فرهنگ فارسی دکتر محمد معین؛ ج 1، چ اول، تهران: انتشارات امیرکبیر.
مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما (1326)؛ «نظرسنجی از مردم دربارۀ اخبار صداوسیما در فصل بهار»؛ گزارش طرح پژوهشی؛ تهران: مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما.
مک کوایل، دنیس (1382 ش)؛ مخاطب‌شناسی؛ ترجمه: مهدی منتظرقائم؛ چ دوم، تهران: مرکزمطالعات و تحقیقات رسانه‌ها. 
Berelson, Bernard .(1949)،“What missing the newspaper means”. In P. Lazarsfeld & F. Stanton (Eds.), Communication research, 1948–49. New York: Harper & Row.
Hancock،Alan .(٢٠٠٥).communication plenning revisted, unesco publications 
Hemerijck ,A.C. .(٢٠٠٤), Media Policy for the Digital Age, Amsterdam University Press 
Howard،tamber.(٢٠٠٨), media power, professionals and policies, sage publications 
Humphreys ,Peter. (٢٠٠٩), The politics of media policy: how political?, Politics, School of Social Sciences, University of Manchester publication 
soroka, s. (٢٠١٠), agenda setting dynamics in Canada,  Vancouver: university of british Colombia press.
Smith, M. (٢٠٠٥). Blair planned Iraq war from start. Sunday Times (UK).