نشانه‌شناسی مؤلفه‌های سبک زندگی در تبلیغات محیطی شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای تخصصی، دانشیار رشتۀ مطالعات فرهنگی و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، مطالعات فرهنگی و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران

10.22034/mcr.2024.420446.1044

چکیده

موضوع تحقیق حاضر، نشانه‌شناسی مؤلفه‌های سبک زندگی در تبلیغات محیطی شهر تهران است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و همچنین از حیث روش‌‌‌‌، کیفی است. چارچوب نظری تحقیق بر اساس نظریات نشانه‌شناسی و تبلیغات سوسور و رولان بارت و الگوی نظری سبک زندگی بوردیو و همچنین بر اساس روش تحلیل متن سلبی و کاودری انجام گرفته است و از سه عرصۀ سازه، روایت، رده‌بندی استفاده شده است.
متن بررسی‌شده در این مقاله، تابلوهای تبلیغاتی محیطی (بیلبورد) شهر تهران است که به گونه‌ای هدفمند تا پنج تابلوی مرتبط با مفاهیم نظری سبک زندگی انتخاب و بررسی شده است. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش بر اساس روش کتابخانه‌ای و بررسی متنی است. توصیف و تحلیل بر مبنای وصف عناصر متنی تابلوهای تبلیغاتی و تحلیل بر اساس ربط دال و مدلول، معانی صریح و ضمنی است.
در این نوشتار نتایج یافته‌ها نشان از این امر است که ابزار و وسایل استفاده‌شده در تصاویر بیلبوردهای تبلیغی مورد بررسی، سبک زندگی طبقه متوسط رو به بالا و زندگی مرفه و مطلوب همراه با آرامش را به مخاطب خود القا می‌کنند. یکی از عناصر برجسته در تبلیغات بیلبوردهای مورد بررسی، اهمیت به مد و مدگرایی و سلطه وسایل دیجیتال و لوازم مربوط به آن بر زندگی روزمره است؛ از این‌رو بیلبوردهای تبلیغاتی نظام طبقاتی را در‌هم می‌شکند و مصرف برخی برندهای گران‌قیمت را بین بسیاری از افراد به‌ویژه جوانان با وضعیت اقتصادی بسیار متوسط نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها


آﺳﺎ ﺑﺮﮔﺮ، آرﺗﻮر (1389 ش)؛ نقد فرهنگی؛ ترجمه: حمیرا مشیرزاده؛ ﺗﻬﺮان: ﺑﺎز.
بارت، رولان (1380 ش)؛ «اسطوره در زمانه»؛ ترجمه: یوسف اباذری؛ فصلنامه ارغنون، ش 18.
بشیر، حسن و نادر جعفری هفتخوانی (1386 ش)؛ «درآﻣﺪی ﺑﺮ ﻛﺎرﺑﺮد نشانه‌شناسی در تحلیل پیام‌های تبلیغاتی: مطالعۀ موردی: آگهی‌های مطبوعاتی»؛ نشریه اندیشه مدیریت، س 1، ش2.
چندلر، دانیل (1394 ش)؛ معنی نشانه‌شناسی؛ ترجمه: مهدی پارسا؛ تهران: سوره مهر.
خادمیان، طلیعه و نیره مبارکی‌فرد (1391 ش)؛ «بررسی جامعه‌شناختی علل تأثیر تبلیغات بر میزان و نوع مصرف زنان و دختران (مطالعه موردی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال)»؛ مجله جامعه‌شناسی مطالعات جوانان، ش 5.
دوسوسور، فردینان (1387 ش)؛ دوره زبان‌شناسی عمومی؛ ترجمه: کورش صفوی؛ تهران: هرمس.
سلبی، کیت و ران کاودری (1380 ش)؛ راهنمای بررسی تلویزیون؛ ترجمه: علی عامری مهابادی؛ تهران: سروش و کانون اندیشه اداره پژوهش‌های سیما.
فاضلی، محمد (1382 ش)؛ مصرف و سبک زندگی؛ قم: صبح صادق.
فردینی ترک‌نژاد، زهرا (1392 ش)؛ «بررسی عوامل مؤثر بر جلب توجه مصرف‌کنندگان در بیلبوردهای تبلیغاتی»؛ پایان‌نامه گروه مدیریت بازرگانی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
فیسک، جان (1380 ش)؛ «ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن»؛ ﺗﺮﺟﻤﻪ: ﻣﮋﮔﺎن ﺑﺮوﻣﻦ؛ ارﻏﻨﻮن، ش 19.
مسعودی، امیدعلی (1389 ش)؛ «نقد تفسیر و مقاله‌نویسی»؛ جزوه درسی دوره کارشناسی روزنامه‌نگاری، دانشگاه سوره دانشکده فرهنگ و ارتباطات.
مهدوی کنی، محمدسعید (1386 ش)؛ «مفهوم سبک زندگی و گسترۀ آن در علوم اجتماعی»؛ قصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال اول، ش 1.
Chandler,Daniel (1994),Semiotics for Beginner, [www document]URLhttp ://www.Uber.ac .uk/media/Documents/s4B/semiotic:html:[2002].
Dogan,T. (2010). The effect of psychodrama on yong adults attachment styles. The Arts in psychotherapy,37,2.
Leo, B. Hendry & et al. (1998). Youth Lifestyles and Society: A Class Issue. Sage Publications,p10.
Lithgow, D. (1999), The Effectiveness Use of Billboard as a Communication Tool. Rowan University.
Saussure, Ferdinand de.(1972), Cours de Linguistique Générale. edited by Tullio de Mauro. Paris: Payot.